Przejdź do treści

Młodzi odkrywcy na tropie nauki

Treść

Młodzi odkrywcy na tropie nauki – podsumowanie mini projektów w ramach IX edycji „Być jak Ignacy”

Po wielu tygodniach wytężonej pracy uczniowie Szkoły Podstawowej w Królowej Górnej zakończyli realizację wszystkich pięciu mini projektów w ramach udziału w IX edycji programu „Być jak Ignacy”. Były to niezwykle angażujące i edukacyjne przedsięwzięcia, które pozwoliły im zgłębić wiedzę z różnych dziedzin oraz rozwinąć umiejętności praktyczne. Teraz przed nimi kolejne wyzwanie – wykonanie pracy konkursowej! Nad projektem pracują już od kilku tygodni, a jego efekty zaprezentujemy wkrótce.

Podsumowanie mini projektów

W ramach mini projektów uczniowie mieli okazję m.in. badać czystość wody oraz poznawać cykl obiegu wody w przyrodzie. Pierwszym zrealizowanym zadaniem było badanie czystości wody Królówka, które obejmowało analizę trzech stanów skupienia wody i jej obiegu w ekosystemie. Dzięki temu uczniowie nie tylko zdobyli wiedzę teoretyczną, ale również przeprowadzili praktyczne doświadczenia związane z tym tematem.

Niezwykle inspirującym projektem była „Sztuka z Wirów”, w ramach której uczniowie badali wiry wodne, tworząc w nich hipnotyzujące efekty wizualne. Wykorzystując barwniki, brokat i różne naczynia, przeprowadzali eksperymenty, które później uwieczniali na zdjęciach. Pokazali tym samym, że nauka i sztuka mogą się wzajemnie przenikać, tworząc niezwykłe kompozycje wizualne.

W projekcie „Woda – Skarb, który Chronimy” uczniowie zgłębiali temat filtracji i oczyszczania wody. Tworzyli własne filtry z prostych materiałów, przeprowadzali eksperymenty z węglem aktywnym oraz badali zanieczyszczenie śniegu w różnych lokalizacjach. Wiedzę teoretyczną przekuli w praktyczne działania, które pomogły im lepiej zrozumieć znaczenie czystej wody dla środowiska.

Jednym z dodatkowych projektów było także zgłębianie tajników gejzerów. Uczniowie najpierw zdobyli informacje na temat tych naturalnych zjawisk – dowiedzieli się, czym są gejzery i gdzie można je znaleźć. Następnie przeszli do części praktycznej, w której wykonali serię doświadczeń z balonami i tabletkami musującymi. Badali zależność między liczbą tabletek a objętością napełnianego gazem balonu, mierząc wyniki w różnych odstępach czasu. Kulminacyjnym punktem projektu było zaprezentowanie swoich doświadczeń kolegom na szkolnym korytarzu. Aby dodatkowo zaangażować rówieśników, uczniowie stworzyli quiz na temat gejzerów, dostępny za pomocą kodów QR.

Każdy z mini projektów dostarczył uczestnikom cennej wiedzy oraz praktycznych umiejętności. Teraz cała energia skupiona jest na pracy konkursowej. Już wkrótce podzielimy się efektami tego wyjątkowego przedsięwzięcia.